13 april 2009

Helgdagsmatchen: Jul vs Påsk

Religiöst innehåll:
Ärligt. Julen är lite lam. OK, de tre vise männen var ganska cleana, med guld och rökelse och myrra, men ställd jämte Den Sista Nattvarden, Judaskyss och korsfästning där alla hänger och sjunger Always look on the bright side of life, och sen en återuppståndelse på det så har julen inte så mycket att komma med.
Resultat: Julen: 0 Påsken: 1

Symbolik:
Jag gillar julgranar. De luktar gott, man kan hälla snaps i julgransfoten, kulor och glitter och änglar och badankor är bra skit. Men påskriset ger ju direkta associationer till Hans Scheike, och då kan faktiskt granen packa och gå hem.
Resultat: Julen: 0 Påsken: 1

Förgrundsgestalter:
Tomtar är coolt. Allt från de små elaka trollgubbarna á la Viktor Rydberg till Coca Colas mer pedofila Ho Ho Ho-variant. Påskkärringar å andra sidan har kissekatt och kvast och flyger till Blåkulla och där gör de konstigt skit kan jag meddela, läs på lite ur rättegångsprotokoll från häxprocesserna, woowwee, det slår alla tyska hardcoresiter på nätet med råge. Jeeeezz. Så här ser det ut som om påsken igen ska avgå med segern, men då glömmer vi att påskkärringarna har dåligt medialt genomslag. Kom igen när Billy Bob Thornton gör filmen Bad Påskkärring, då kan vi snacka.
Resultat: Julen: 1 Påsken: 1

Mat & dryck:
Julbord mot Påskbord. Bortsett från corny målade ägg, är det någon som kan se en skillnad? Ärligt? Påskskinka... alltså vad faan. Men här står julens hemliga vapen, dess reservstyrka bakom hörnet: glögg. Glögg, detta preludium till en intergalaktisk baksmälla. Och vips är matchen avgjord.
Resultat: Julen: 1 Påsken: 0

Nu antar jag att jag borde räkna ihop poängen och försöka göra nån analys av vad som hänt här ovan och skriva nåt djupsinnigt och så men jag har tappat fokuset och intresset totalt. Sorry.

3 kommentarer:

Godiva sa...

Du glömde äggtoddyn. Påsken vinner.

Men visst, glögg är bäst. Till påsk kan man dricka vit glögg? Till riskpisket. Fint och bra.

Jag kan inte heller avgöra, tydligen.

Dan sa...

Men där är jag ahead of you! Ty äggtoddyn hör både jul och påsk till, och därför lät jag den liksom ta ut sig själv. Sen är alla drinkar med ägg ett Djävulens Påfund. Nu för tiden är ju tex de flesta överens om att Bols ägglikör var den direkta orsaken till att Etruskerna dog ut. Nu ska jag fundera på Sheikesession och vit glögg tills jag somnar tror jag.

Söderberg sa...

Men...du har ju glömt hanukkah...?!

Jag citerar Wikipedia:
"There is a custom of eating foods fried or baked in oil (preferably olive oil), as the original miracle of the Hanukkah menorah involved the discovery of a small flask of pure olive oil used by the Jewish High Priest, the Kohen Gadol. This small batch of olive oil was only supposed to last one day, and instead it lasted eight.

Accordingly, potato pancakes, known as latkes in Yiddish, are traditionally associated with Hanukkah, especially among Ashkenazi families, as they are prepared by frying in oil. Similarly, many Sephardic, Polish and Israeli families have the custom of eating all kinds of jam-filled doughnuts (Yiddish: פאנטשקעס pontshkes), (bimuelos, or sufganiyot) which are deep-fried in oil.

There is also a tradition of eating dairy products on Hannukah that is recorded in rabbinic literature. This custom is seen as a commemoration of the involvement of Judith and thus women in the events of Hannukah (see Judith and Holofernes above)."