16 mars 2007

nin-ja

En svan

En ninja

I går tänkte jag kila ut en sväng på stan för att plocka svanar. Det är en liten hobby jag skaffat mig på sista tiden och den går till så att man traskar ner till Nybroviken, tex, och tar en svan som bara ligger där i vattnet och gör sånt som svanar gör på torsdagsmorgonen. Jag vet inte riktigt vad det är de gör när jag tänker efter. Guppar? Försöker hassla gamla tanter att bjussa på bröd? Raggar på andra svanar? Fast det är det väl bara singelsvanarna som gör? Är det inte så att svanar ska vara helt monogama? Som i alla äckelsöta annonser med två svanar som har sina långa svanhalsar ihop så att det ser ut som ett hjärta och så är det reklam för typ Aladdin chokladaskar? Fy fan! Bråkar med andra svanar? Fast det finns väl inget behov av det om de ändå är monogama, då kan de ju inte gärna bråka om varandras svan-babes? Svanar! Det är vad de gör!! De ligger och svanar! Jag tycker så mycket om att göra verb av substantiv, det är nästan det roligaste jag vet!! Nå, jag tänkte alltså kila ut en sväng och plocka svanar, som ändå bara ligger där och svanar. Jag har blivit inspirerad av stormästaren, the grand guru, toktant di tutti toktanter, the top dog, svantanten, som man kan läsa om i tidningarna just nu. Häromdagen kom konstaplar ur svanroteln och grep henne när hon just scorat en ny svan. Men de fick tydligen låta henne gå, det var inte olagligt att plocka en svan om man skulle lämna in den på verkstad hos veterinären, och det var just det svantanten hävdade. Dessutom skulle det tydligen vara OK att ta hem svanen (Svante?) också, bara man inte hade den hemma längre än 48 timmar. Då börjar man undra, hur mäter de det? Har svangruppen specialla stake out teams som sitter i mörk bil, röker cigg och dricker lankigt kaffe och spanar med kikare på lägenheter där det finns fog att anta att svanar förvaras, och sen klockar dom svantiden och skriver upp i ett protokoll som de har på en sån skrivplatta av masonit? Måste fan gå till så. Svanroteln, STHLM:s finest. Deep undercover, förklädda till gamla svanmatande tanter, yogainstruktörer, brevbärare, och galna svantanter och svanfarbröder. Coolt. En sån vill jag bli. Shit! Tänk vad spännande på svanspaning!

Nå, det där var en liten utvikning. I går tänkte jag alltså kila ut en sväng på stan för att plocka svanar. Det är en liten hobby jag skaffat mig på sista tiden. Men så blev det inte! När jag kom ut i hallen, svangodis i fickan, bitsäkra handskar på, blev jag överfallen av en ninja! Ninjor är grymt sluga, lömska och förslagna, och detta bevisas av att ninjan som överföll mig i hallen hade maskerat sig till hatthyllan. Den hatthylleförklädda ninjan slog mig skithårt i huvudet så att det började blöda och jag blev alldeles yr. Nu fattar ni va? Ninjor är ju inte direkt billiga att hyra, man hyr ju inte in en ninja bara för att liksom "ey, kila hem till min komis och nita honom i huvudet litegrann, shit vad förvånad han blir! hihihi! Där går han i godan ro och ska ut och plocka svanar, och sen bara "jävlar! en ninja!" hihihi". Så funkar det ju inte. Hyr man en ninja menar man business, då skickar man ett budskap. Och det budskapet var: åh nej du, det blir inget med den där svanplockningen gringo! Jag fattade vinken, la svanplockningen på hyllan (inte hatthyllan då, det var ju en förklädd ninja, och hade jag lagt något på honom kanske han hade blivit riktigt arg) och körde till Borlänge för att göra lite hederlig old fashioned consulting i stället. Nåja.

1 kommentarer:

Bjoeng sa...

Monogamismen är en rätt fyrkantig religion. Vi kan skicka en ninja, eller en bataljon, på den.