11 december 2008

Egenvård

Alltså, nu är det ju visst så att jag själv kan köpa en termometer och ta min temperatur flera gånger om dagen, så sjuk är jag inte. Men det är en fråga om principer och om samhällets gradvisa förfall. När jag var liten gosse kom provinsialläkaren hem till en och gjorde en rektalinspektion flera gånger i veckan (och ofta två gånger om dagen på större helger), bara för att det var vår rätt som små barn att bli pillade i stjärten. Men man hade en tydligare känsla för plikt och rättigheter på den tiden. Facebookgruppen Anal Probes to the People någon?

1 kommentarer:

Bjoeng sa...

När jag var liten gosse, ungefär samtidigt som man desvärre upptäckte Småland, fanns det två legitmerade rektalinspektörer i kommunen, doktorerna Fagerström och Bynke. Dessa använde instrument av en dimension som erfordrade hektolitervis med vaselin. Detta var ICKE kul!