25 april 2008

Northern Soul

Jag, på väg från hotellet till restaurangen vi aldrig skulle gått på.


I går kväll gjorde jag något som jag å det bestämdaste vill avråda dig (som ju är en känslig person) från att försöka dig på. Två saker blev det: 1. Leta efter en restaurang i Piteå, samt 2. Äta middag på en restaurang i Piteå. Det finns en massa bra restauranger i Piteå; de som är stängda. Nu blir vi så upprörda att vi börjar tala om oss i plural igen! De restauranger som är 1. öppna, och 2. beredda att servera dig mat tycker vi det är en bra idé att strunta i, gå inte dit. Don't do it. Nej. Inte nu. Sen. Inte sen heller. Aldrig. Inte aldrig heller. Aldrig aldrig aldrig.... och så vidare fram till oändligt många aldrig plus ett så det spelar ingen roll vad du säger jag har ändå ett fler aldrig.


Den här killen, Niasov Turkmenbashi, President i Turkmenistan fram till sin död i december 2006, har ju inte så mycket med avsaknaden av ställen som kan koka ihop ett kalvlägg i Piteå att göra. Men en av många saker som var fel med gamle Niasov var väl att han aldrig hängde i Norrland. Han var i stället upptagen med att förbjuda män att lyssna på opera i bilstereon, resa gyllene statyer över sig själv som stod på en sockel med liksom en motor i så att statyn alltid fick solen i ansiktet, att skriva en bok fylld av poesi, profetior och vishet som var obligatorisk läsning en dag i veckan för alla skolbarn (och för alla Turkmener som ville vara cleana grabbar), samt, på slutet, att designa om kalendern och döpa om januari efter sig själv och april efter sin mamma. När han nån gång fick en minut över satt han i en brassestol och rökte en liten jalapeño och solade sig i en av sina guldstatyer. Avspänd och skön snubbe, det var han.


Sen är det absolut inte så att jag klagar. Norrland is my second home. Idag har jag kastat en snöboll och skrivit KUKEN i snön på ett tak, så här är allt som det ska, tack för att du frågar.

5 kommentarer:

Bjoeng sa...

Det var väl själve fan att dom aldrig skall lära sig. Det finns ett ok hak i det gamla bryggeriet, men det var väl schtängt! Eller så var allt schlut. Kan ingen djävel cyanväteröka bort alla idioter som inte förtår att det går att tjäna pengar på service? Norr om Uppsala finns det ingen som bryr sig. I Piteå har jag bl.a. ätit mitt livs sämsta kinesmiddag på ett ställe som i sin helhet borde släpas ut på en åker och skjutas. Detta onda hak från helvetet hade enligt en festivalgubbe som brukade dricka gröna groggar: "Bra mat". Om någon i Piteå yttrar just denna formulering så har jag sedan dess osäkrat min revolver, vilket hindrat mig från allehanda fasor på just den rekommenderade restaurangen. Vi får helt enkelt gå runt och spränga alla fanskapen i tur och ordning.

Dan sa...

Jag håller så mycket med farbror så farbror inte förstår!!

Mr. Salaryman sa...

Fan vad avis jag blir, du far aka till alla coola stallen i jobbet! Sjalv far jag noja mig med sa unkna trakiga platser som Kalifornien, Frankrike och Tyskland och sa ser man dig beskriva hur du reser runt till Skovde, Pitea och alla trevliga platser!

Ga hit, klicka pa "business and pleasure" http://sapporo72.info.se/ och du har ett perfekt soundtrack till nasta extravaganta resa till Pitea och Skovde!

Anonym sa...

Men Sunes finns ju alltid!! Blanda Pucko med Ramlösa så har du näääästan Champange... Å en halv special är inte helt fel!

Söderberg sa...

skriv mer