27 mars 2008

Det är en högtalare till en iPod, men det orkar ju inte jag förklara

Min långa och svåra resa på tvärs mot verklighet, i vishetens lågvatten, .rakt motströms mot bättre vetande, i lovart från det sunda förnuftet och uppför anständighetens motlut håller nu på att föra mig till Umeå. Åh! Umeå! Denna stad av osthyvlar, snöskotrar, djävulsdyrkare och Hagamän! Sådär när man tänker närmare på det faktiskt. I röntgenkanonen utspelade sig, på riktigt, detta lilla samtal mellan mig och personalen:
-Hej, vi får nog röntga om din väska. Du har nåt stort av metall i den. Vad är det?
-Lite svårt att förklara. En, ehh, mojäng.
-OK. Får se på mojängen.
-Yes, här.
-Hmm.
-Kerstin! Vad var det?
-Eeh, en mojäng.
-OK. Jag får röntga mojängen.
-Här.
Bzzz
-Sådär, då var du klar. Har du fått din mojäng?
-Nix.
-Oj! Kerstin! Skicka hit mojängen!
-Sådär.

3 kommentarer:

Bjoeng sa...

Begreppet aggregat gör dom ännu mer förvirrade. I Umeå har mitt hotell brunnit ner så dit åker jag inte mer förresten. Det skall väl lära dom att handskas med tändstickor.

Anonym sa...

men det var väl när ryssen var här 1888 ???

Bjoeng sa...

Nä det var väl när ryska maffian var där!